Labai dažnai įvairios dizaino studijos įrodinėja, kad verslininkai skiria per mažai dėmesio ir pinigų logotipų kūrimui. Įvedus šią frazę paieškos sistemoje, pirmosiose vietose greičiausiai ir rasite straipsnius, koks svarbus logotipas įmonės sėkmei, kaip sudėtinga jį sukurti ir kokia didelė profesionaliai sukurto logotipo kaina. Tačiau paanalizavus logotipo kūrimo procesą, bei vaidmenį įmonės veikloje, galima suabejoti daugeliu šių teiginių.
Logotipo įtaka įmonės sėkmei
Be abejo, profesionaliai sukurtas, įsimenantis logotipas yra privalumas bet kokiai įmonei. Tačiau pabandę prioriteto tvarka surikiuoti visus veiksnius, įtakojančius įmonės sėkmę, pamatytume, kad logotipas toli gražu ne aukščiausiose vietose. Daugelis sėkmingiausių pasaulinių įmonių pradėjo savo veiklą su labai elementariais arba netgi prastais logotipais. Vienas žinomiausių pavyzdžių yra Google. Žinoma, šiandieninis jų logotipas jau kelis kartus modifikuotas, tačiau pati pirmoji versija – tai toks mėgėjiškas darbas, kad jei tai būtų ne Google, o kokia nežinoma įmonė, tai jį būtų galima rodyti tarp prasčiausių logotipų pavyzdžių. Ir tai ne išimtinis atvejis – labai daug įmonių susilaukia sėkmės nepaisant gana prastų logotipų, net galima sakyti, kad įmonės sėkmė padaro jų logotipus išskirtiniais ir įsimenančiais, o ne atvirkščiai.
Yra nemažai įmonių, kurios beveik nenaudoja logotipo rinkodaros tikslais. T.y. tokios įmonės, kurios neteikia prekių ar paslaugų galutiniams vartotojams, nepopuliarina kažkokio prekinio ženklo, ir joms logotipas reikalingas tik uždėti ant oficialių dokumentų ar panaudoti iškaboje prie ofiso. Tokiu atveju, vėlgi, logotipo kokybė turės labai mažą įtaką įmonės veiklos rezultatams.
Taigi teiginiai, kad logotipas – įmonės veidas, esminė įvaizdžio detalė, nulemianti klientų požiūrį į įmonę – mažų mažiausiai perdėti.
Logotipo kūrimas
Techninis logotipo nupiešimo darbas yra gana paprastas. Didžioji logotipo kūrimo darbo dalis yra idėjų paieška. Galima sakyti, visa logotipo esmė – tai kažkokia originali ir įsimenanti idėja. O jau suradus tokį sprendimą, jį nupiešti paprastai teužtrunka kelias valandas.
Būtent dėl to kyla tiek ginčų dėl logotipo kainos. Jei vertintume tik techninį piešimo darbą, tai 100 Lt kaina už logotipą būtų visai įprasta. Tačiau profesionaliai kuriant logotipą, prieš tai atliekama analizė, siūlomos kelios koncepcijos, piešiami eskizai, kas sudaro 90% darbo, todėl kainos pradedamos skaičiuoti tūkstančiais.
Problema tame, kad nėra aiškaus recepto kaip surasti tą tikrai gerą idėją. Ir netgi atlikus visus šiuos darbus, nėra garantijos, kad gausite gerą logotipą. Yra labai daug nevykusių logotipų, į kurių kūrimą buvo investuotos didžiulės sumos. Pavyzdžiui naujasis Pepsi logotipas, kuris dažnai pateikiamas kaip vienas labiausiai nepasisekusių rebrandingo pavyzdžių, arba 2012 Londono olimpinių žaidynių logotipas. O kartais geniali idėja ateina visai netikėtai, pavyzdžiui vienas žinomiausių pasaulyje Nike logotipas yra tikrąja to žodžio prasme studento darbas už 35 dolerius. O Twitterio logo buvo nupirktas stock photo puslapyje už 6 dolerius. Ir vėlgi čia ne išimtys – panašių pavyzdžių galima surasti daug.
Tai nereiškia, kad kuriant logotipą rezultatas visai nepriklauso nuo kainos ir įdėto darbo, tačiau labai daug lemia tiesiog atsitiktinumai.
Logotipo išskirtinumas
Egzistuoja ir dar viena problema – dėl savo nedidelio dydžio ir reikalavimo pritaikyti įvairioms medios priemonėms, logotipai natūraliai yra gana paprasti simboliai. Todėl dizaineris turi labai ribotomis priemonėmis sukurti kažką originalaus – o tai sunkiai įgyvendinama užduotis. Nors visi kūrėjai pabrėžia, kad jie sukurs išskirtinį ir įsimenamą logotipą, iš tiesų originalių logotipų yra labai mažai. Dažniausiai galima išvysti jau kažkur matytų koncepcijų variacijas.
Prieš kelis metus gana plačiai nuskambėjo istorija, kai pasirodė, kad Lietuvos mobiliojo ryšio bendrovės „Bitė“ logotipas beveik identiškas vienos Airijos bendrovės „Bite Group“ logotipui. Ir taip nutinka netgi gerai žinomai įmonei, kuri savo įvaizdžio kūrimui išleidžia dideles sumas ir samdo stambias reklamos agentūras. Tai ką jau kalbėti apie eilinių, niekam nežinomų įmonių logotipus.
Kiek investuoti į logotipą
Įvertinus viską, yra racijos verslininkui žiūrėti į logotipą ne kaip į unikalų įmonę reprezentuojantį simbolį, o tiesiog kaip į gražų paveiksliuką, ikonėlę šalia įmonės pavadinimo. Ir jei klausimą performuluotume į „kiek kainuoja ikonėlė“ – dėl kainos ginčų nebekiltų.
Daugelis savybių, kurios priskiriamos logotipui, iš tiesų yra ne pačio logotipo, o daugelio priemonių, kuriomis formuojamas brendo įvaizdis, nuopelnas. Todėl įmonei, norinčiai sukurti vartotojų mintyse išskirtinumo įspūdį, vertėtų pagalvoti apie brendingo paslaugas, kur logotipo kūrimas yra tik viena nedidelė detalė.
Viskas priklauso nuo logotipo originalumo ir išskirtinumo.Tai turi būti lengva bet kartu ir įdomu.
Turbūt negalima sakyti, kad vien logotipas lemia įmonės sėkmę, tai sudedamoji įvaizdžio dalis, tačiau neginčijamai svarbi. Minėti google, nike logotipai tikrai paprasti, bet, kaip sakoma, neprasti, galbūt jie buvo napakankamai įvertinti pinigine išraiška, tačiau dabartinis žinomumas, klientų prioritetai kalba patys už save.